Saturday, 28 February 2009

Tlg ingtkn ana,

Tlg ingtkn ana,
andai ana terlupakn Tuhan
dlm klapangn & kesibukan
dlm kesenangn & ksusahan

Ttlg ingtkn ana
jgn jd anak derhaka
mak ayah jgn dilupakan
usah diluka hati & prasaan

Tlg ingtkn ana
spya ingt psnan guru
bkn skadar peringatan
tp tarbiyah berpnjangan

Tlg ingtkn ana
dgrlah & bacalah al-Quran
tika radio penuh hiburan
tika tv penuh hindustan

Tlg ingtkn ana
d mna Islamnya zahirku
jika aurat didedahkan
disingkat, diketat & dijarangkn

Tlg ingtkn ana
jdilah sahabat yg baik
sntiasa mmberi peringatan
sntiasa menerima teguran

Tlg ingtkn ana
kalau bercinta biar keranaNya
dlm memilih utamakan Iman
kelak ikatan dihindari syaitan

Tlg ingtkn ana
hidup ini 1 kembara
kutiplah mutiara dlm perjalanan
moga d sana menjdi bekalan

Tlg ingtkn ana
diri ini milik Yg Kuasa
kepadaNya jiwa diserahkn
segala-galanya Dialah tumpuan

Wednesday, 25 February 2009

Why men and women laugh out loud

The secret to tickling his or her funny bone.

It was somewhere in the middle of one of the Jackass films – when a Jackassinine was climbing hand over hand on a rope strung across a crocodile pit, a dead chicken hanging off his backside as hungry crocs lunged – that I thought, It doesn't get any funnier than this. Then I glanced over at my wife, who had an expression on her face that was more horrified than amused. She asked, "Why are you laughing?"

It was an excellent question, and one I couldn't really answer. I knew her friends preferred the lovelorn characters in Nora Ephron's romantic comedies or the gentle whimsy of radio humorist Garrison Keillor. But given a choice between watching an Ephron film with its sharp comic patter, or waiting to see what happens when some dude straps bottle rockets to his roller skates, I'll watch the dude. And the truth is the only way I would listen to a radio variety show was if someone duct-taped me to a chair.

I find the brilliant Mr Keillor too subtle and his wordplay way too clever. Certainly nothing in Keillor's armamentarium of bons mots equals Curly's enchantingly lyrical "nyuk nyuk nyuk".

All of this leads to one of the great questions of the ages. Is my wife's consistent good taste in humour representative of women everywhere? Is my proclivity for dim-witted entertainment typical? Or, to paraphrase Freud, what do women and men want to laugh at?

Cerebral comedy
The glimmerings of an answer appeared back in the late '90s, far from the brick walls and open mikes of comedy clubs. According to science journalist Kathleen Stein, it was happening inside the hallowed halls of London's Institute of Neurology. In her recent book The Genius Engine, Stein describes how researchers there used MRIs to photograph the brain as it processed a joke.

Neuroscientists Dr Vinod Goel and Dr Raymond Dolan bombarded their captive audience with corny jokes (Q: Why don't sharks bite lawyers? A: Professional courtesy), tricky semantics (Q: What do you give the man who has everything? A: Antibiotics) and slightly edgier stuff like this one from Chris Rock: "The only thing I know about Africa is that it's far, far away. About a 35-hour flight. The boat ride's so long, there are still slaves on their way here."

The scientists watched the subjects' brain cells spark into activity and pinpointed the neurological equivalent of the funny bone. It resides in a region called the prefrontal cortex (PFC), a neighbourhood of convoluted grey matter tucked in the front of the brain where some of the higher functions of language and thought reside.

Not only were neuronal responses positively ablaze in the PFC, but they also varied according to the funniness of the joke. "When a participant laughed out loud," says Stein, "a specific region lit up." It was a subsection with the tongue-twisting name of the ventromedial prefrontal cortex. "The brain's comedy central," she says.

What does it take to tickle someone's ventromedial prefrontal cortex? Why does a woman like the hapless, shambling but sweet and romantic Ben Stiller in Meet the Parents and a guy prefer the loutish Ben Stiller in DodgeBall, which has many, many scenes where guys are hit in the groin?

To get a deeper insight into this mysterious process, Stanford University psychiatrist Dr Allan Reiss recruited 20 male and female university students. Inside an MRI, the men and women looked at 70 cartoons flashed on a small overhead screen and rated them on a funniness scale. When the results came back, Reiss made an unexpected discovery: men and women process funny differently. The analytical region of women's brains was more active than the men's, suggesting women studied the cartoons more. When they found the cartoon amusing, the reward region of their brains lit up noticeably more than the guys'.

All of which is a fancy way of saying women appear to think a little more about whether they find something humorous. They don't necessarily expect to laugh and so they enjoy it a lot more when the joke works for them. With men, apparently, it was more like, "Hey. . . cartoon. Must be funny. Funny is good."

So it's no surprise comedians find that women make tougher crowds. Insult comic Lisa Lampanelli says, "The first thing women do when you get on that stage is size you up." Do they ever, agrees Eddie Brill, an experienced stand-up who books comedians for David Letterman. "They even look at my shoes," he laughs. "So with an all-female crowd, I'll wear really nice shoes."

The smartest comics know how to work both sides of the room. New York City comic Shaun Eli admits it's self-serving. "If you bash women at a comedy club and half the people there are on dates, the women aren't going to laugh, and the men are going to realise their girlfriends aren't laughing, so they're not going to laugh," he says. "You alienate the audience." Consequently, Eli, who has braved the stage since 2003, avoids put-downs and instead tees off on quirky news items, like "In Florida, three masked men stole $4 million in coins. They were described as armed and extremely sore."

Men vs women
But why are women so selective, and why do guys laugh at pretty much . . . anything? To get an answer, I described my Jackass viewing experience to Regina Barreca, a professor of English literature and feminist theory at the University of Connecticut. She has made a career of studying men and women and humour, so I thought she would know. "You mean Jackass, the movie?" she said with more than a touch of sarcasm. "I love that. I guess you don't confuse it with Jackass, the opera, or Jackass, the ballet."

I defensively tried to deconstruct the funniness of a dude clinging to a rope with a dead chicken hanging off him but didn't make much headway. I was laughing too hard.

Women may bash men for having the sense of humour of a nine-year-old boy, but men strike right back, accusing women of having no sense of humour at all. It's a misperception, Barreca says, based on three things. One is that women don't like crude. "We don't do eye-poking, head-slamming humour. No woman has gone up to another woman and said, 'Pull my finger'."

Second, women don't tell jokes. They tell stories. When a woman says, "I have something funny to tell you," if you're smart, you'll sit down, because you're going to be there for a long, long time.

Third, women don't enjoy humour that makes fun of others' physical shortcomings. By contrast, men make fun of just about everyone. "Men taunt other men with clever nicknames and insults," says John Morreall, a humour expert at the College of William and Mary. "That isn't something women do." There's a joke on that goes, "If Laura, Suzanne, Debra and Rose go out for lunch, they will call one another Laura, Suzanne, Debra and Rose. If Mike, Charlie, Bob and John go out, they will affectionately refer to one another as Fat Boy, Godzilla, Peanut-Head and Scrappy."

If women laugh at anyone, it's at themselves and their quirks. As Lisa Lampanelli puts it, "With us, it's about our looks and our weight."

Barreca agrees. "We think we're fat if we can't fit into the jeans we wore in high school. Men think they're fat if they can't fit into a foreign car."

But between the jokelands of men and women is a vast common ground. Nielsen Media Research breaks down the gender of audiences for television comedies. It turns out we all watch the same shows: In the 1990s, it was Seinfeld, Frasier, Home Improvement, Roseanne, Everybody Loves Raymond and Friends. Today's top sitcoms, Two and a Half Men and Rules of Engagement, are popular with both sexes. Comedy Central – which gave the world South Park and The Daily Show with Jon Stewart and its offspring, The Colbert Report – has a viewership that's about 40 percent female. "The common ground is in the absurdities of everyday life," says Barreca.

Yet for all we have learnt about the he/she factor in humour, one mystery abides. Why watch plotless 20-minute comedy shorts in which three potsy middle-aged men with bizarre haircuts basically boing, clonk and blammo one another over and over again for no real reason?

A possible answer may come from another study, this one done at the University of Toronto, where researchers were studying how injuries affect the higher levels of intellectual operation. They asked normal and brain-damaged individuals to evaluate jokes. Those with certain neurological damage had difficulty picking out the appropriate punch line for jokes like "A teenager is being interviewed for a summer job. 'You'll get $50 a week to start off,' says his boss. 'Then after a month, you'll get a raise to $75 a week.' 'That's great!' the kid says. 'I'll come back in a month'." The group with the neurological damage didn't get the joke but did show "a preference for silly, slapstick humour – surprising but illogical endings that are the hallmarks of such acts as the Three Stooges".

Of course, this is not to suggest that most men have the humour sensibilities of a brain-damaged patient. Well, actually, I guess it does. Nyuk nyuk nyuk.


Rindu tertikam
Sunyi mendakap dalam..
Bila nafasmu mengetuk tersebak jasadku
Bila jasadmu menyentuh menangis tenang kalbuku..
Cinta duniawi telunjuk kaku
Jiwaku terbang berteman angin yang melambung anganku

Cuba kuburu..
Jiwaku terkunci dalam dinding kaca terikat pada ranting yang terurai
Namun..tekad menjalar azam mendekati
Cuba memburu..
Hatiku berdenting memanggil
Jiwaku berlutut dalam diam tak terpeta kata
Memanggil sayu..membisik rindu..

Hatiku terus dirasuk
Kesilapanku terus memburu
Hitam datang lagi memaku lebih gelap berdebu..
Tiada gentar menghimpit
Tiada gusar tersepit kerna..
Tepisan cahaya pancaran kilauannya walau tanpa rembulan..
Dijemput teman tika kebuntuan mengusir kekosongan peneguh keperibadian
Menjadi buruan dikala kesepian

Layakmu pemandu penyuluh jalan
Guru memanah cinta Ar-Rahman..
Padanyalah mengalir segala sinaran disetiap tatapan..
Padanyalah mengalir sinar harapan disetiap titipan..
Mungkin harus kudakap erat tubuhmu duhai Al-Quran..
agar tak bisa lagi menjadi buruan..

Tuesday, 24 February 2009

Kentut Yang Seram

Kul 12mlm..amid & alan pulang dari keje,naek teksi..kje byk kt opis,blk pun lewat,sblum ni x pernah mcmni,selalu blk pun naek kereta alan..tapi kereta dah takde,kene curik..

Alan : eh,betol ke org cakap kt sini de teksi berhantu?? Ade dengar x??

Amid : Ade dengar.. diorg cakap..die jmput pnumpang tu,pastu die menjelma jd antu..bau busuk..muke huduh.. pastu isap darah org plak tu.. nape ko tanye?? Wat seram je la ko ni..

Alan : 1st time aku blk keje naek teksi ni..aku rase Laen mcm plak..debar2 jek..something wrong ni.. ah..!! biar la..jgn pkir bkn2..tahyul2..

Amid : tau..x pe.. haa..!! tu teksi tu..tahan2..

Pemandu Teksi : Nk blk mne dik?? Korang ni last passenger abg ni..jgn jauh2 da la..

Alan : kitorg nk ke subang..USJ1 bang..apartment permai..tau x bang?? Boleh la bang..jauh cket jek.. bole ye bang..

Pemandu Teksi : Eh..!! jauh tu dik dari pandan ni..jauh nye kje..dari subang ke pandan..

Amid : sbelum ni naek kereta bang..arini jek naek teksi..bole ye bang..

Pemandu Teksi : Naek Lah..cian aku tgok korg ni..

Alan & Amid : Mekasih bang.. Hehe..!!

Si brader teksi ni pun bukak la cite..

Pemandu Teksi : korg pernah dengar cite teksi hantu kt sini x??

Alan & Amid : Pernah..nape bang?? Betol ke cite ni??

Pemandu Teksi : eh..betul la.. korang ni x caye ek bende2 mcmni?? Memang ade pun..pnumpang yg naek tu akan terhidu bau busuk dari teksi tu..itu tande2 nye la..pastu teksi tu akan benti kat tmpt sunyi,gelap..pmandu die pun akan menjelma jadi lembaga itam yg bsar & bertaring..pastu lembaga tu akan isap darah pnumpang tu.. haa.. mcm tu la cite nye..

Alan : yeke..malang la nasib sape yg kene tu..hehe.. sy x caye la bende2 ni bang..tahyul-mahyul jek..

Amid : (sambil berbisik)..oii..mangkuk..pehal cabul sgt mulut ko ni?? Ntah2 brader teksi ni antu tu.. Laen mcm jek aku tgok.. die pun arif bercerita..mcm die jek antu tu.. takut aku..

Alan : hahahahahaha.. wat lawak la ko ni..

Pemandu Teksi : Pe yg lawak nye dik?? Gelak besar lagi tu?? Jgn maen2 dik..dgn bende2 halus ni.. hehehe..

Lepas kene tegur..amid & alan pun terdiam..tiba2 terbit 1 bau yg agak busuk,menusuk dlm kalbu sanubari hidung diorg..

Amid : (sambil berbisik)..wei..ko bau x ape yg aku bau?? Bulu roma tengkuk aku da tegak2 ni..Laen mcm jek..abg teksi ni senyap jek.. wei..aku takut La..

Alan : (sambil berbisik).. eh..ko jgn takut,kalau kau takut..aku pun takut..memang ade bau pun..jgn die benti kt depan tu dah..tempat tu sunyi,gelap..

Tibe2 teksi tu benti kat tempat gelap tu..sunyi jek suasane nye..


Alan & Amid : Aaahhh..sudaahh..!! knape benti bang??

Pemandu Teksi : hehehe..tempat sunyi ni elok benti..gelap,x de orang..x de sape2 nmpak.. hehehe.. korang duduk sini diam2.. hehehe..

Alan & Amid : Hah..!! Alamak tok..!! jgn isap darah kami tok,kami x kawin lagi.. kursus kawin baru je daftar,tu pun kelas die x pegi Lagi.. ampun kan kami tok.. waa..waa..

Pemandu Teksi : Tok?? eh..apahal korang ni..?? aku nak gi berak la kat semak tu,kang terang2 kang orang!! aku sakit perut la..makan jering&petai tghari tadi..ko x bau ke kentut aku tadi?? Lagipun sini bukan ade toilet pun.. dah..dah.. lepas kaki aku..siap melutut,merayu Lg ni.. ape kes?? eishh..!! Lepas2..berak dLm seluar plak aku kang..!! eish..!!

Alan & Amid : Hah?? Laa..!!

Monday, 23 February 2009

34 Tips Pelajar Cemerlang

1. Optimistik
Pelajar yang cemerlang sentiasa yakin pada potensi diri sendiri untuk boleh menempah kejayaan dalam pendidikan. Keyakinan ini akan memberi suntikan semangat dalaman pada diri anda sendiri. Katakan 'aku BOLEH!'

2. Jangan bersikap pesimistik
Pelajar cemerlang tidak bersikap pesimistik iaitu sentiasa putus harapan dan mengalah sebelum mula berjuang. Jangan lemahkan semangat anda sendiri. Jangan meramalkan kekalahan sebelum mula berperang. Kalau anda tidak mencuba maka kekalahan sebenarnya sudah pasti dalam tangan. Belum cuba belum tahu.

3. Kesedaran memikul tanggungjawab
Pelajar yang cemerlang mempunyai kesedaran dan kesediaan untuk memikul tanggungjawab sebagai seorang pelajar yang menjadi harapan agama, bangsa, negara, keluarga dan masyarakat pada masa akan datang. Maruah keluarga, masyarakat dan negara pada masa akan datang bergantung pada generasi remaja masa kini. Pelajar yang cemerlang ialah pelajar yang sedar hakikat ini. Pelajar yang menyedari hakikat ini sudah pasti akan berusaha lebih gigih agar matlamat tersebut tercapai.

4. Tumpuan sepenuh hati
Pelajar yang cemerlang memerikan tumpuan sepenuhnya kepada pelajaran semasa mengikuti pengajaran guru di kelas. Sikap main-main sambil belajar adalah sikap pelajar yang kurang berjaya. Pelajar yang suka bermain-main dalam kelas semasa guru mengajar adalah pelajar yang bakal menjadi orang yang dipermainkan oleh golongan 'terpelajar' pada suatu masa kelak. Malah lebih malang kalau suatu hari nanti mereka dipermainkan oleh golongan tidak terpelajar seperti mereka sendiri.

5. Mulakan dari awal
Pelajar yang cemerlang membuat persediaan awal apabila akan menghadapi peperiksaan tidak kira sama ada ujian bulanan, peperiksaan penggal atau peperiksaan yang sebenarnya. Persediaan awal akan membezakan pelajar yang berjaya dengan yang gagal. Persediaan awal ini termasuklah mengadakan ulangkaji, berbincang dengan rakan-rakan, meminta nasihat guru, meneliti buku-buku model jawapan dan sebagainya lagi. Jangan jadi 'bidan terjun' ke dewan peperiksaan.

6. Sentiasa bersedia
Pelajar yang cemerlang sentiasa bersiap sedia untuk menghadapi sebarang bentuk ujian atau peperiksaan yang bakal diadakan oleh pihak sekolah (ujian bulanan, peperiksaan penggal) atau oleh pihak kementerian (peperiksaan yang sebenarnya). Pelajar yang berjaya ialah pelajar yang sanggup dan mampu menghadapi peperiksaan bila-bila masa sahaja. Bersediakah anda andainya peperiksaan diadakan esok? Pelajar cemerlang akan berkata 'Ya!' Kalau anda peminat 'The Rock' anda akan berkata 'Just bring it on..!'

7. Lengkapkan peralatan
Pelajar yang cemerlang menyediakan keperluan peralatan belajar yang mencukupi seperti buku-buku rujukan, buku latihan, alat-alat tulis, nota-nota ringkas, dan sebagainya lagi. Semangat sahaja tidak mencukupi untuk mencapai kejayaan. Kelengkapan yang tidak cukup akan menyusahkan pembelajaran dan mungkin memanaskan hati anda atau melemahkan semangat untuk terus belajar. Cuba bayangkan, anda ingin basuh tangan selepas makan tetapi tiada air. Tidakkah anda rasa 'bengang'?

8. Tepati waktu belajar
Pelajar yang cemerlang menepati waktu belajar yang telah ditetapkan oleh pihak sekolah seperti datang ke sekolah dalam waktu yang ditetapkan dan pulang hanya setelah dibenarkan. Ini akan melatih pelajar menjadi seorang yang berdisiplin. Apabila sikap disiplin telah tersemai dalam jiwa pelajar, maka mudahlah bagi pelajar untuk mendisiplinkan diri dalam pembelajaran.

9. Dapatkan bantuan guru
Pelajar yang cemerlang mendapatkan bantuan guru atau kawan-kawan sekelas yang lain apabila gagal mengikuti kelas di atas sebab-sebab tertentu. Misalnya apabila pelajar sakit dan tidak dapat hadir ke kelas, pelajar perlulah mendapatkan bantuan kawan-kawan untuk mendapatkan nota-nota pelajaran, atau mendapatkan penerangan guru bagi pelajaran yang telah tertinggal itu.

10. Hormati guru
Pelajar yang cemerlang sentiasa menghormati guru sama ada semasa guru sedang mengajar di dalam kelas atau sewaktu berada di luar kelas. Guru adalah sumber ilmu. Oleh itu sentiasalah menghormati guru yang memberikan kita ilmu.

11. Bersoal jawab dengan guru
Pelajar yang cemerlang bersoal-jawab dengan guru untuk memahami pelajaran yang telah diajar. Malah ahli falsafah Yunani yang terkenal bernama Socrates pernah berkata 'carilah ilmu pengetahuan dengan cara bersoal-jawab'.

12. Beri pandangan membina
Pelajar yang cemerlang sering memberi pandangan dan pendapat dalam proses pembelajaran. Ini kerana dengan cara memberikan pandangan, rakan-rakan pelajar dan pelajar sendiri akan semakin memahami pelajaran tersebut. Amalan ini juga dapat melatih dan mengasah daya ketajaman pemikiran pelajar.

13. Berbncang dengan rakan
Pelajar yang cemerlang sering berbincang dengan rakan-rakan tentang pelajaran yang telah dipelajari. Ini biasanya dilakukan dalam kelas-kelas perbincangan, kelas tambahan atau dalam kumpulan studi. Perbincangan akan memantapkan lagi kefahaman terhadap sesuatu pelajaran.

14. Siapkan tugasan yang diberi
Pelajar yang cemerlang menyiapkan tugasan yang telah diberi oleh guru sama ada kerja dalam kelas atau kerja rumah, dalam tempoh yang ditetapkan oleh guru berkenaan. Pelajar yang berjaya adalah pelajar yang sering menyiapkan tugasan yang diberikan oleh guru mereka.

15. Tubuhkan kumpulan studi
Pelajar yang cemerlang mengadakan kumpulan perbincangan (study group) bersama rakan-rakan yang mempunyai visi dan agenda yang sama iaitu kejayaan dalam peperiksaan. Tapi jangan tubuhkan kumpulan studi yang akhirnya menjadi kumpulan bersembang! Carilah rakan-rakan yang ragin dan gigih. Tinggalkan rakan-rakan yang hanya suka temberang.

16. Sering masuk perpustakaan
Pelajar yang cemerlang menjadikan perpustakaan sekolah dan perpustakaan yang lain sebagai gedung ilmu pengetahuan untuk dikunjungi dan mendapatkan buku-buku untuk dipinjam. Perpustakaan adalah gedung ilmu. Perpustakaan juga adalah tempat yang sangat sesuai untuk anda mentelaah pelajaran.

17. Baca akhbar
Pelajar yang cemerlang membaca akhbar atau majalah-majalah akademik untuk mendapatkan ilmu pengetahuan tambahan. Secara khususnya ini merujuk kepada isu-isu am dan rencana ilmiah dan bukan ruangan gossip atau artis.

18. Menonton rangcangan yang sesuai
Pelajar yang cemerlang menonton rancangan televisyen yang sesuai untuk mendapatkan pengetahuan seperti Rancangan Pendidikan, Berita dan lain-lain lagi. Antara lain adalah rencana pengetahuan (seperti 'Discovery') dan berita semasa.

19. Lakukan peperiksaan kendiri
Pelajar yang cemerlang mengadakan ujian dan peperiksaan kendiri (sendiri) seperti dibuat dalam peperiksaan sebenarnya, untuk dijadikan sebagai pengukuhan pembelajaran. Pelajar juga perlu menganggapkan ujian dan peperiksaan yang diambil itu adalah ujian dan peperiksaan yang sebenarnya. Jika gagal bererti anda gagal dalam peperiksaan yang sebenar. Melakukan peperiksaan kendiri samalah seperti masuk ke klinik. Anda akan diberi tahu tentang 'penyakit' anda (kelemahan-kelemahan anda). Selepas itu, pandai-pandailah cari ubatnya.

20. Sediakan jadual waktu
Pelajar yang cemerlang menyediakan jadual waktu untuk merancang pembelajaran pelajar di luar sekolah. Minta nasihat guru atau abang-abang yang berpengalaman untuk mendapatkan corak jadual yang sesuai dan efektif. Jadual ini mestilah dipatuhi.

21. Sertai ceramah motivasi
Pelajar yang cemerlang mengikuti ceramah-ceramah motivasi yang diadakan untuk melahirkan semangat dan keyakinan diri.

22. Sertai seminar peperiksaan
Pelajar yang cemerlang mengikuti seminar-seminar peperiksaan yang diadakan bagi memahami teknik-teknik menjawab soalan peperiksaan. Sertainya seminar-seminar yang dikendalikan oleh orang yang pakar dalam bidang masing-masing. Selain daripada pengalaman, anda juga mungkin menerima pelbagai tips dan petua berguna.

23. Beli buku rujukan
Pelajar yang cemerlang membeli buku-buku rujukan yang sesuai. Ini dapat memantapkan persediaan pelajar. Minta bantuan guru untuk mendapatkan senarai buku-buku rujukan pilihan untuk subjek-subjek tertentu. Ingat pepatah Inggeris, "Don't judge the book by its cover." Buku yang kelihatan cantik menawan tidak semestinya baik. Hanya guru yang lebih memahami kualiti sesuatu buku rujukan.

24. Masuk kelas tuisyen
Pelajar yang cemerlang mengikuti kelas-kelas tuisyen untuk menambahkan lagi pengalaman dan kecekapan pelajar dalam pelajaran.

25. Lawatan ke pameran buku
Pelajar yang cemerlang mengadakan lawatan ke pameran-pameran buku yang diadakan. Kalaupun anda tidak membeli, sekurang-kurangnya jiwa anda akan hampir pada buku dan ilmu. Jika anda selalu menziarah sumber ilmu, ilmu itu pula akan sering menziarahi anda. Kalau anda masuk ke kedai minyak wangi, keharumannya akan terlekat juga. Kalau anda masuk ke kandang najis... (fikirlah sendiri)

26. Sertai kokurikulum sekolah
Pelajar yang cemerlang menyertai pelbagai aktiviti sekolah secara aktif dalam kokurikulum. Badan yang cergas akan menghasilkan otak yang sihat. Otak yang sihat pula akan melahirkan pemikiran yang lancar. Otak yang berkarat akan melahirkan pemikiran yang lembab.

27. Sanggup manghadapi cabaran
Pelajar yang cemerlang perlu sanggup menghadapi cabaran luaran yang hebat yang sering cuba mengganggu penumpuan pelajar pada pelajaran atau cuba mengurangkan minat pelajar untuk belajar. Antara cabaran luaran yang dimaksudkan itu adalah hiburan, aktiviti sukan yang berlebihan, amalan suka melepak dan membuang masa dan gangguan kawan-kawan yang suka mengajak pelajar melakukan perkara-perkara yang kurang berfaedah. Rayuan kekasih atau buah hati juga kadangkala merupakan dugaan yang maha hebat. Pandai-pandailah membawa diri.

28. Jaga keselamatan diri
Pelajar yang cemerlang menjaga keselamatan diri dengan mengelakkan sebarang bentuk bahaya yang dapat mengancam tubuh fizikal pelajar. Misalnya, jangan bermain dengan api, elektrik atau mercun. Bayangkanlah jika pelajar kehilangan jari tangan kanan dalam kemalangan.

29. Jaga kesihatan fizikal
Pelajar yang cemerlang menjaga kesihatan tubuh badan dengan cara menghindari sebarang bentuk penyakit. Makan makanan yang berzat. Kurangkan makanan ringan atau 'junk-food'. Hindari makan di gerai-gerai yang kotor atau membeli kueh-kueh yang terdedah tanpa ditutup. Jangan berjaga sepanjang malam. Ini boleh menjejaskan kesihatan.

30. Makanan seimbang
Pelajar yang cemerlang menjaga dan mengawal pemakanan dengan memakan makanan yang seimbang. Ini akan menjamin kesihatan badan yang baik dan otak yang dapat berfikir dengan lebih lancar. Pilih jenis makanan yang sesuai untuk minda dan kesihatan tubuh badan.

31. Malu bertanya sesat jalan
Pelajar yang cemerlang tidak segan untuk menimba pengalaman daripada pelajar-pelajar yang telah berjaya dalam peperiksaan. Jadikan abang-abang dan kakak-kakak yang telah berjaya itu sebagai model atau contoh pelajar cemerlang. Perhatikan ciri dedikasi dan disiplin mereka dalam menghadapi peperiksaan. Pengalaman mereka yang telah berjaya itu sungguh berharga untuk pelajar yang bakal menghadapi peperiksaan.

32. Sembahyang
Pelajar yang cemerlang menjaga sembahyangnya. Bagi pelajar Islam, tunaikan sembahyang lima waktu seperti mana yang telah disyariatkan oleh agama. Bagi pelajar bukan Islam yang lain, lakukan amalan ibadat agama masing-masing.

33. Doa
Pelajar yang cemerlang sentiasa berdoa dan mengharapkan pertolongan daripada Tuhan. Aspek kerohanian ini juga sama penting dengan aspek jasmani dan minda pelajar.

34. Tawakkal
Pelajar yang cemerlang berserah diri kepada Tuhan dan tidak putus asa jika gagal. Apabila menghadapi kegagalan, berusahalah lagi dengan menjadikan kegagalan itu sebagai iktibar dan panduan untuk lebih berjaya. Jadikan semua bentuk kegagalan sebagai pengukuh diri untuk mencari kejayaan yang lebih cemerlang.

jusT kidDing

1. "Kenapa lelaki perlu beristeri tiga... ."
Jawapannya kerana :
kerana kalau kawin satu isONE
kalau kawin dua isTWO
kalau kawin tiga barulah isTERI... ..

2. SENYUM pada orang tua tanda sayang.
SENYUM pada kanak-kanak tanda kasih.
SENYUM pada kekasih tanda cinta.
SENYUM depan telefon tanda gila,
masih SENYUM lagi... memang sah GILA!

3. " Manusia jatuh CinTa??Tak heran... "
Kuda makan RuMpuT?? Tak aneh...
MONYET pandai picit TETIKUS?? HEBAT!!!! ( MOUSE )

4. "Cinta..ibarat kentut... "
makin dipendam makin gelisah...
bila di lepaskan ... ... .
ahhhhhhh lega rasanya... ... .

5.Aku terpaku dek renungan matamu,
hatiku tertanya-tanya, BENARKAH ini?
nafas ku tertahan, kau tunduk SEGAN..
lalu ku bertanya, "kau..kentutkan?"

6. "... bila hidupmu dlm kegelapan, "
maka berdoalah; dan apabila selesai berdoa, jika kegelapan masih mengelilingimu maka bayarlah bil letrik yang tertunggak tu!!

Sunday, 22 February 2009

.:: Lafaz Yang Tersimpan - UNIC ::.

Luluh hatiku yang sayu
Menatap wajahmu tenang dalam lena
Kasih ku zahirkan lagu
Sedangkan bibirku jauh dari lafaznya

Raut tuamu membekas jiwaku
Meredakan rindu mendamaikan kalbu
Tak mungkin ku temu iras sentuhanmu
Biarpun ku redah seluruh dunia
Mencari gantimu

Betapa sukarnya menyusun bicara
Meluahkan rasa menuturkan sayang
Kasih yang terlimpah hanya sekadar tingkah
Cuma ungkapan kebisuan yang
melindungkan kalimah rahsia

Masih kubiarkan waktu
Melarikan lafaz kasihku padamu

Mengapakah sukar menyusun bicara
Meluahkan rasa menuturkan sayang
Kasih yang terlimpah hanya sekadar tingkah
Cumalah ungkapan bisu kalimah rahsia

Apakah yang hilang andai dilisankan
Bait penghargaan penuh kejujuran
Tak mungkin terlihat cinta yang merona
Jika hanya renungan mata yang bersuara
Bukan atur kata

Tiada lagi ertinya pengucapan
Andai akhir nafas di hujung helaan
Sebelum mata rapat terpejam
Usah biar kehilangan
Menggantikan lafaz yang tersimpan

Saturday, 21 February 2009

Beza antara Cinta dan Suka

Beda antara Cinta dan Suka

Dihadapan orang yang kau cintai, jantungmu tiba-tiba berdebar
lebih cepat Di hadapan orang yang kau sukai

Apabila engkau melihat kepada mata orang yang kau cintai, matamu
berkaca kaca

Apabila engkau melihat kepada mata orang yang kau sukai, engkau
hanya tersenyum saja
Dihadapan orang yang kau cintai, kata kata yang keluar berasal
dari perasaan yang terdalam
Dihadapan orang yang kau sukai, kata kata hanya keluar dari
pikiran saja

Jika orang yang kau cintai menangis, engkaupun akan ikut menangis

Jika orang yang kau sukai menangis, engkau hanya menghibur saja
Perasaan Cinta itu dimulai dari mata, sedangkan rasa suka dimulai
dari telinga

Jadi jika kau mau berhenti menyukai seseorang, cukup dengan
menutup telinga

Tapi apabila kau mencoba menutup matamu dari orang yang kau
cintai, Cinta itu berubah menjadi titisan air mata dan terus
tinggal dihatimu dalam jarak waktu yang cukup lama

Tetapi selain rasa suka dan rasa cinta... ada perasaan yang lebih
Yaitu rasa sayang…. rasa yang tidak hilang secepat rasa cinta.

Rasa yang tidak mudah berubah.
Perasaan yang dapat membuatmu berkorban untuk orang yang kamu
sayangi. Mau menderita demi kebahagiaan orang yang kamu sayangi.

.:: Layar Keinsafan ::.

Sepi benar senja ini
Bayunya semilir, menganak ombak kecil
Jalur ufuk pula mengemas terang
Kapal dan layar terkapar

Mengapa nantikan senja
Barukan terdetik, pulang ke pengkalan
Gusar malam menghampiri
Ku tewas di lautan

Tuhan layarkanku ke arah cintaMu
Tuntuniku menggapai redhaMu
Rimbunan kasihMu ku berteduh
KepadaMu ya Tuhan
Berikan secebis keinsafan
Bekalan sepanjang perjalanan
Mencari ketenangan

Biar Kau menjadi saksi
Tulus tangisku kala dini hari
Kesempatan yang hanya sebentar
Moga keikhlasanku terlakar
Berikanlah ku hidayah
Agar dikuatkan iman yang lemah
Moga diberkati hidup ini
Menuju bahagia yang kekal abadi

PadaMu Tuhan
Kan kuserahkan cinta kepadaMu

Tuhan layarkanku ke arah cintaMu
Tuntuniku menggapai redhaMu
Rimbunan kasihMu ku berteduh
KepadaMu ya Tuhan
Berikan secebis keinsafan
Bekalan sepanjang perjalanan
Mencari ketenangan

Biar Kau menjadi saksi
Tulus tangisku kala dini hari
Kesempatan yang hanya sebentar
Moga keikhlasanku terlakar
Berikanlah ku hidayah
Agar dikuatkan iman yang lemah
Moga diberkati hidup ini
Menuju bahagia yang kekal abadi

Harapanku moga dikurniakan
Manisnya iman berpanjangan
Moga lautan hilang gelora


long time no see

eh eh,,
dh lame plak x post.hihii...
pause for a moment.hihih

knape ek..

Related Posts with Thumbnails